lördag 10 juli 2010

Ungarna utflugna

Jag tror det, mammorna är lite lugnare. Dom har försökt skrämma bort oss senaste veckorna när vi varit ute på tomten, men nu struntar dom i oss.  

Mamma Björktrast i sälgen har varit argast när vi kommit nära. Tre ungar tror jag hon haft och det boet är tomt nu. Ungarna är ute och flygtränar och mamman övervakar och har fullt upp att hjälpa ungarna så hon bryr sig inte nu när vi kommer nära.

Mamma Sädesärla är också lugn nu, men det boet någonstans i björkhäcken har jag inte hittat. Och ungarna klarar sig väl själva nu.

Mamma Gulsparv i kaprifolen har varit snällast mot oss, drar sig skyggt undan när vi kommit för nära. En av ungarna flög ut igår rakt mot fönstret, men vinglade vidare mot närmaste buske med lite huvudvärk. Och minst en unge är kvar i boet, flyger nog ut idag.

Sen har vi haft hyresgäster i holkarna, men där är det svårare att hinna med att se vad det är för sorter. Jag är så dålig på fåglar och dom sitter ju inte still så länge att jag hinner kolla i fågelboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar