fredag 22 november 2013

Våga säga nej!

Det var ett av mina största problem i arbetslivet en gång, det där att aldrig säga NEJ! Och nog har jag mer än en gång köpt grejer jag inte velat ha när vältaliga säljare övertalat mig. Tagit på mig uppgifter som inte passat mig etc etc. Och så vidare, listan är alltför lång.

Och det var nära i mobilbutiken idag, men jag stod emot, jag har blivit bättre på att säga Nej Tack!

Ingen padda idag, tack
Jag hade ett kort ärende dit idag och blev bra bemött av en ung kille och jag hade ett ovanligt trevligt samtal med honom, så trevligt att två andra expediter anslöt och jag fick lite bra gratistips av dom. Nästa steg var ju självklart, ja dom hade ju varit dumma annars.

Nu till julen hade dom fina kampanjer sa dom. Kanonkampanjer! Billigt, billigt! Men inte tillgängligt för alla, jag fick visa mitt leg först och vilken lycka för mig! Jag hörde till dom som skulle kunna få ta del av de fina priserna! Köp billigt och ge bort som julklapp tyckte dom om du inte behöver en surfplatta till. Det var en sån dom tyckte jag skulle ha. En till alltså. "Frun behöver väl en surfplatta hon också!"

Jag stod emot och blev erbjuden nån extra rabatt också men jag stod ändå emot. Jag fick mig några visdomsord till dels av en av säljarna men jag stod fortfarande emot. Jag vacklade till när jag tänkte på ett annat visdomsord som säger att "flest grejer vinner" när vi är framme vid pärleporten. Några surfplattor till kanske vi skulle ha plats för,  men så kom jag att tänka på Margareta.

Tids nog kanske hon också vill ha en egen surfplatta men absolut inte än och absolut inte idag, vi har lite väl mycket skrot redan. Så det var lätt att stå emot, och de tre säljarna suckade lite men var inte alltför besvikna, en tog till och med i hand när jag gick precis som han tackade för matchen.

Intressant ur diskussionen var när jag frågade vilka som köper Nokia nu för tiden så svarade han att det är dom som vet vad dom vill ha!      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar