torsdag 10 september 2009

Trängselskatt i Göteborg

Det var intressant, och det kommer säkert i fler städer även om det nog dröjer med Sala ett tag till.

Historien med trängselskatten i Stockholm är ju också lite intressant och pikant. Var det inte så här:

Efter ett MP-ultimatum drevs det igenom av S och Göran Persson, och Annika Billström fick skulden sina brutna vallöften, och framför allt M motarbetade det intensivt så testperioden blev väldigt kort innan det var dags att besluta permanent. Och tanken med skatten var att kollektivtrafiken i Stockholm skulle byggas ut.

Och så efter valet 2006 var det absolut första ärendet M tog itu med när dom fått makten, det var att permanenta trängselskatten. Deras väljarna blev nog lite långa i ansiktet, men eftersom M var så snabba att ta det beslutet klarade dom sig visst undan kritiken, jag tror inte jag hört nåt om brutna vallöften mot M, men det är klart att dom egentligen ville ha skatten hela tiden, annars hade dom inte behövt permanenta den så snabbt. Men nu skulle skatten finansiera motorvägar i stället för kollektivtrafik. Jaja.

Få se vad göteborgarna gör med pengarna, och den är inte jag så berörd av, men till Stockholm har jag undvikit att ta bilen senaste åren. Jag tror jag totalt har bidragit med 30 kr till nya motorvägen Förbifart Stockholm.

2 kommentarer:

  1. Ett stort problem med Stockholms trängselskatt är de höga böterna man får då man inte betalat, 500 kr efter endast några dagars försening. Många vet inte ens att de ska betala något, då kommer böterna som en chock.

    SvaraRadera
  2. 500 spänn i böter är orimligt högt - håller med. Men nu får man ju ett inbetalningskort i brevlådan och borde inte behöva missa det längre.

    SvaraRadera