fredag 2 oktober 2009

Folkomröstningar

Jag tänkte lite mer på det på dagens joggingrunda. Sverige har haft 6 och jag har röstat i 3. Hur skulle jag röstat idag?

Dom här tre var för min tid:

Först var det spriten. Jag som har så blygsam alkoholkonsumtion kanske hade gått på förbudslinjen, men då hade jag väl inte haft kvar de få vänner jag har, så där hade de nog varit bäst att tänka lite först.

Höger/vänster-trafik var lätt. Där hade jag röstat höger. Jag gillar nytt.

ATP hade nog också varit lätt, det var ju också en höger/vänster-fråga. Vänster. Men nu är ju ATP:n skrotad.

Men i dom här tre fick jag vara med:

Kärnkraften röstade jag på lagom-linjen, Linje 2. Nu svänger ju opinionen och regeringen mot Linje 1, eller åtminstone 1,5 men jag har nog svängt mer mot Linje 3 eller 2,5. Avvecklingen och alternativen har gått för sakta.

EU var också lätt. Klart vi ska vara med. Man behöver ju inte gilla allt i EU för det.

Euro var lite svårare, och där får vi nog rösta igen om 5-10 år. Men jag håller nog fortfarande på Euron, men inte blev det så eländigt att stå utanför som Ja-sidan hotade med, men vi ska nog ha Euron ändå.

Och inte alltför många folkomröstningar .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar