fredag 2 oktober 2009

Två spännande val idag

Först Irland om Lissabonfördraget. Och hur dom röstar påverkar ju oss också.

Men jag är tveksam till folkomröstningar, hur många på Irland har läst igenom fördraget? Det här slapp vi i Sverige att rösta om. Det är ganska skönt att partierna tar ställning i så här tunga frågor så får man väl straffa eller belöna dom i valen om man höll med eller om dom var dumma. För inte skulle då jag orka läsa igenom fördraget och analysera innan jag tog ställning.

Så får vi i undantagsfall ha folkomröstningar där det passar bättre med ett Ja och Nej.

I Schweiz folkomröstar dom ju om allting, men jag läste att valdeltagandet går ner där. Folk orkar väl inte. Och det har visst varit en dragning åt konservativa, främlingsfientliga åsikter och nödvändiga sociala reformer som kostar skattepengar blir inte så populära. Och i diktaturer folkomröstar dom också ibland, och då brukar ju diktatorn få 99,9% för sitt förslag. Jag håller mer på våra vanliga gamla riksdags-och kommunalval vart fjärde år.

Men det andra valet är lättare att ha åsikter om , där skulle jag gärna vara med och rösta: Vilken stad ska få Olympiska Spelen 2016. Det står visst mellan Chicago och Rio de Janeiro medan Madrid o Tokyo visst ligger sämre till. I kväll efter 18.30 får vi veta.

Där är valet lätt - Rio de Janeiro! Då börjar jag spara i stora sparbössan och hoppas att äntligen få en stor dröm uppfylld - att få dansa samba med vackra flickor på Copacabana! Tummen upp för Rio!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar