torsdag 31 juli 2014

Träningsläget

Under hela juni sprang jag inte en enda meter, knappt det har hänt sen jag blev motionär och marathonlöpare för 16-17 år sen!

Men ovanligt bra tränad inför maran i Stockholm 31/5 så är det ingen ko på isen. Under den här heta julimånaden har jag i alla fall fått ihop nästan sex mil (borde varit 15-20 mil) och på dagens runda, 11 km  i måttliga 25-26 grader och lite lusigt tempo, kändes löpningen helt OK. Jag kommer att komma i form!

Lätt att snubbla på en skogsstig
"Bredmossen - Banelund" är en av mina allra bästa favoritrundor, hur många hundra gånger har jag sprungit den? Aldrig tråkig börjar den längs vallen vid Olof Jons Damm och upp en bit genom skogen. Där är jag lite försiktig för att inte snubbla på rötter och stenar på skogsstigen. När jag en gång inte har en viktig mara i sikte kommer jag nog att springa lite mer på skogsstigar men nu vill jag inte snubbla och stuka foten som jag gjorde några månader innan förra NY-maran. Det gick ändå bra den gången men jag är efter det alltid försiktig och kollar var jag sätter fötterna.

Bredmossen är inte så imponerande
Sen springer man längs folktomma skogsvägar där det sällan händer nåt spännande och över Bredmossen som inte är så speciellt bred. Det står ett älgtorn där, men nej, nån älg har jag aldrig sett på mina löprundor och inga rådjur heller. En bit efter Bredmossen blev jag alltid förr utskälld av ett gäng hundar med bra hörsel. Dom bodde en bit in i skogen men hörde direkt när man kom flåsande och började skälla, men nu har dom tystnat. Har dom flyttat eller har dom liksom jag fått dålig hörsel?

Mer trafik när det här var riksväg 70
Vid järnvägsövergången vid Banelund kan man få en stunds vila om man har tur och bommarna är nere men sen så har man den långa slakmotan längs gamla 70:an där trafiken nästan är helt borta nu när Avesta-vägen går på andra sidan skogen och sjöarna. Och cykelbanan har nylagd asfalt så just den där biten brukar kännas fin och så börjar man ju närma sig slutmålet. Bara drygt 3 kilometer kvar nu.

Och så väl hemma på Stentorpet igen så är det "av med kläderna och ner i ån"! Även om det ibland inte är så varmt i vattnet som just i år. Klart att det här är en favoritrunda.




Får jag ihop 60-70 mil innan avresan till New York så är jag nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar