onsdag 8 oktober 2008

Nobelvecka

Nobelprisen duggar tätt, men jag blir nog utan. Men jag har i alla fall just läst färdigt en bok som enkelt skulle förklara nobelpristagaren Einsteins universum. Jag har läst om kvarkar, galaxer Big Bang och antimateria men fattade just ingenting.

Jag läste att det är osäkert om vi har ett enkelt, slutet universum som kommer gå under i Stora Kollapsen eller om vi har ett öppet universum som kommer att expandera i evigheter och förfrysa till slut. Det var ju skönt att det finns varianter hur det ska ta slut.

Men jag har läst "Liftarens guide till galaxen" och kan en hel del om rymden redan, de elaka vogonerna tex ska man akta sig för. Och där får man veta att svaret på "den yttersta frågan om livet och allting" är ju 42 - det visste nog inte ens Einstein.

Och är det en slump att ett marathonlopp är just 42 km? Svaret med meningen med livet är alltså ett marathonlopp! Spooky!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar