fredag 19 oktober 2012

Är det åldern som börjar märkas?


Som ung skröt jag ofta att mina förkylningar gick över så fort. Kunde blåsa över på en dag bara ibland. Eller nästan bara över natten, lite snuvig på eftermiddagen, feber på kvällen och så var man bra dan därpå igen.  

Snuvig? Då sover jag här.
Men nu kommer förkylningarna ofta och blir rätt långvariga. Den senaste började med att jag tappade rösten i fredags, sen har det varit hosta och en snuva som fortfarande håller i sig, jag har sovit några nätter på soffan.

Men ingen feber, är det det som är hemligheten. Alltså om man får en rejäl febertopp, som jag ofta fick förr i tiden, så kanske bacilluskerna dör och ger sig iväg, men nu får jag gå och snyta mig i veckor i stället.

Smittar man? Jag har träffat rätt mycket folk den här veckan, men dom har inte märkt så mycket av min förkylning, och jag är extra noga att tvätta händerna, att inte hosta och nysa bland folk och så där. Gå på toa och snyter mig ibland och tvättar händerna igen. Nä, inte har jag spridit min förkylning så mycket.

Men nog är det ett bevis på att äldre är mer mottagliga för baciller. Som 65+ sitter jag nu med en broschyr från Landstinget Västmanland med ett erbjudande om gratis influensavaccinering, jag kanske ska ta det i år. Jag har annars aldrig haft influensan och aldrig tidigare vaccinerat mig mot den, utom svininfluensan då, men nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Gratis är det.

Min förkylning spred sig inte till Margareta, hur ska man tolka det. Har det med åldern att göra så är det alltså över 66 som man hamnar i riskgruppen.      


     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar