torsdag 13 november 2008

Como estas?

Muy bien gracias, pero es muy difícil de hablar español.

Jag kanske är lite för gammal att lära ett nytt språk, och jag kommer aldrig att kunna riktigt prata spanska, men om 50 år kanske det släpper, så jag får väl kämpa vidare.

Om det är svårt att skilja på imperfekt och preteritum så är det inget mot att skilja på indikativ och konjunktiv, men det allra svåraste är att överhuvud taget höra vad dom säger. Jag har sett några otextade spanska filmer och ibland kan jag höra ett Hola! eller Por favor! men annars är det mest rotvälska.

Tänk om alla kunde prata svenska, det som är så lätt.

1 kommentar:

  1. Konjunktiv är rätt knökigt i persiska också, används både som huvudverb och underordnat verb, och det finns självklart många undantag. Hittade en sida som kanske vara till hjälp: http://users.ipfw.edu/JEHLE/courses/PERSUAD1.HTM

    SvaraRadera