måndag 24 november 2008

Rötter

Jag träffade mina kusiner och några kusinbarn förra veckan. Några hade jag inte sett sen ungdomen, men vi har ju lite DNA gemensamt allihopa, så det här var den knuff jag behövde att ta upp min gamla hobby.

På Hawaii kände man sin släktlängd 100 generationer bakåt, vi känner nätt och jämnt till vem som var vår farmor.

Nu har jag plockat fram släktforskarpärmen, laddat DISGEN och de andra programmen jag köpte för några år sen och varit på släktforskarmöte hos seniorerna. Genline kör jag nog på biblioteket, det är så dyrt att ha det hemma på datorn, men mycket annat kan jag fixa hemifrån.

Skulle vara kul om jag är släkt med Feidippides, marathonlöparen i Grekland 490 fkr?

Eller finskt blod från Paavo Nurmi? Eller Gunder Hägg? Kan jag hitta nå'n annan löpargen?

Nja - jag får nog vara nöjd med dom torpare och soldater jag hittar i släktlängderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar