tisdag 12 juli 2011

Tisdagkväll och rätt trött igen

Vi blev inspirerade av grannen Anders som röjde sin nya tomt ner mot ån i går. 
 

Det är en evig kamp att hålla åkanterna rena så att vi har lite utsikt från tomten. Sly och busk växer så bra längs ån, och vi har röjt massor genom åren. Nu var det dags igen.

"De' tål ve' å passa på" som svärmor Anna brukade säga och nu när vi hade vi fyra medhjälpare här så passade vi på. Röjde runt björkarna på andra sidan ån och tog ner några småträd runt lönnen också.

Det blev riktigt snyggt, och det var riktigt jobbigt också i det här varma vädret. Calle höll mest till på andra sidan ån med sågen, Ellen och Casper drog all busk över ån till vår sida mens Annika och jag drog upp allt ur ån.  Lagarbete.


Visst är det lättare att röja på hösten när löven fallit men så här på sommaren kunde vi ju ha några dragare ner i ån så det gick lätt att få över allt som Calle sågade. Det var bra att vi passade på.

Sen skulle allt släpas igen över hela tomten så att vi kan ta vara på det som går att elda med i vinter och dom fina bitarna sågades upp. Slit och släp. Och mellan varven körde vi fotboll med tuffa matcher.


Det är otroligt så fort sånt här växer, och det är otroligt hur mycket det blir när man gallrar. Och ändå såg vi direkt att vi borde ta lika mycket till, men det får bli framåt hösten tror jag.

I kväll var det skönt att sjunka ner i TV-soffan och sjunga med i Allsång på Skansen, och jag kollade tom Morden i Midsomer, men det struntar jag i nästa vecka, jag är rejält trött på det programmet.

Men ett aktivt pensionärsliv har vi i alla fall.
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar