lördag 2 juli 2011

Dags för en ny bok

I går kväll läste jag ut julklappsboken "Hemma i världen" av Per Wästberg. En memoarbok för åren 1966-80. 

Exakt dom åren har en speciell betydelse för mig också som gjorde boken extra läsvärd för mig, och jag tycker väl att jag också hann med en hel del under dom åren, men Per W gjorde allt lite mer. Väldigt mycket mer.

Intressant bok från en intressant tid, men den har tagit tid att läsa. 400 sidor är inte så mycket, men det är en sån där bok man vill läsa varje rad och försöka förstå vad man läser och kanske lägga en del lite extra på minnet. Otroligt så mycket karl'n rest och otroligt så mycket folk karl'n har träffat. Han har nog träffat alla berömda, namnförteckningen bak i boken omfattar över 1200 personer.

Jag trodde en författare satt vid skrivmaskinen hemma vid skrivbordet och knattrade, men den här har rest världen över med uppdrag för regeringen och organisationer och var också chefredaktör för DN i sex år - vem har skrivit hans böcker? För det kan han väl inte haft tid med själv? Jag hoppade över 25-30 sidor med tramsiga utdrag ur kärleksbrev, dom hade han väl inte behövt ta med i boken, men annars ser jag fram mot nästa memoarbok och jag ska läsa den med stort intresse när den kommer.

Så har han tid för tjejer också. Per W råkade vi se häromåret, på ett museum har jag för mig, hand i hand med en lite väl ung donna tyckte moralisten i oss, men jag såg nu att han sen några år är omgift igen med en 32 år yngre kvinna, Sofia, så det är väl bara att gratulera så här några år i efterskott. Och detaljerna kommer i hans nästa memoarbok hoppas jag.

Nu ska jag läsa några deckare ett tag, jag började direkt i går med "Den döende detektiven" av Leif GW Persson. Skönt med lite lättläst ett tag, jag har några till från bokrean på lager.     
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar