tisdag 22 oktober 2013

Under påverkan

Oscarsnominerad 1974
Lite konstigt hur en del uttryck sitter fast i hjärnkontoret. "En kvinna under påverkan" hette en film som snart är 40 år gammal och som jag inte sett. Visserligen Oscarsnominerad ser jag på Wikipedia, men just den titeln kom jag att tänka på nu när jag började knappa på datorn.

För i morse såg jag att en Facebook-vän som jag egentligen inte känner hade börjat sjunga i en kör. Vad vet jag? Kanske under påverkan av mina FB-inlägg om min körsång, det var så jag tänkte. Och själv var jag till 100% påverkad av några cykelvänner när jag tog plats i rockkören.

Och bara ett par dar efter att jag på FB noterat att vår fågelmatningssäsong var igång så såg jag en bild från en annan FB-väns fågelbord, han hade besök av stenknäcken. Under påverkan av oss(?) var han också igång att mata sina små! 5:2 har en kompis kört igång med efter att ha läst om vår 5:2 i Vlt och på gymmet och i motionsspåret är det en och annan som helt klart blivit påverkade av våra aktiviteter. Och jag blir påverkad av massor som mina vänner gör och säger, böcker dom läst, filmer dom sett, länder dom besökt etc. Det är en fin egenskap tycker jag, alltså att ta intryck av sina vänner och bekanta. Sen finns det dom som alltid vet bäst och aldrig vill ta in nya idéer, det är väl dumt!      

Men en sak har jag lärt mig, man får inte vara för pushig. Så när jag tjatade på allt och alla en gång om vår danshobby t.ex. så förstår jag att folk ofta tyckte jag var jobbig. Men det blir lite så när man blir helt upptagen av en hobby eller ett intresse.

Han blev dyr för mig 
Det kommer nog tyvärr att bli lite väl mycket tjat om motion närmaste året i mina kanaler. Nu är jag anmäld till min 16:e Stockholm Marathon 14-05-31 och min 2:a i New York City Marathon 14-11-02, det går ju inte att undvika att ta upp det under nästa år, och kanske att nån blir påverkad av det till ett extra motionspass, det är ju bra i så fall.

Och så skriver jag bara "NYC-maran" och kommer direkt att tänka på hur jag själv blev påverkad för 11 år sen, en påverkan som kostat både svett och slit och en himla massa pengar. Inte förrän i november nästa år blir jag "fri", jag hade säkert inte satsat på ytterligare en NYC-mara om det inte vore för mannen i pappsäcken, men kunde han vid 70 ska väl jag kunna, tänkte jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar