lördag 14 januari 2012

Teknik i ett mellanläge

Jag är helt säker på att just nu är teknikutvecklingen i ett mellanläge, mycket är för svårt. Om 5-10 år kommer allt vara många gånger mer avancerat än nu men många gånger enklare. Jag satsar en hundring på den utvecklingen, nån som törs sätta emot?

Tanken slår en ofta när man tillfälligt bor hos ungarna och ska klara deras hemmateknik, som nu några dar i Uppsala. Och likadant när vi bor i Sollentuna eller Solna, eller för den delen bara när vi flyttar mellan hemmet och tekniken i sommarstugan. Där är det fjärrkontrollen jag hela tiden trycker fel på. Hemma och i stugan är det "tvärtom" när man byter kanal och ändrar ljudet på TV:n, bara en sån sak är irriterande.

I Uppsala finns barnfilmerna på spelkonsolen (var det en PS2, PS3 eller Xbox?) och ibland kunde jag manövrera fram till Pingu, men så nästa gång var det nåt jag tog i fel ordning så var det "Halkidiki", jag kom ingenstans . Ljudet, kanalerna - vilken fjärrkontroll var det nu? Och i Sollentuna har dom löst det på ett annat sätt. Var hittar man Kunskapskanalen och skulle man vilja kolla en DVD, vad var det då som gällde? Inte mycket lättare i Solna, Hur får man igång Wii-spelet? Det har jag inte hunnit testa än där.

I Uppsala, Sollentuna och hemma i Västerås står det TV-o-dataskärmar från Samsung. Från olika åldrar och Av/På-knappen är olika på alla. Bäst där det finns en synlig knapp att trycka på men några har en dold sensor, till höger på någon, mitt på på någon. Tjusigt för designern, men lite knepigt för morfar att hålla rätt på.  

Och spisen är inte mycket lättare, nästan osynliga symboler i hällen, jag gör fel så ofta. Och allas spisar är olika. Micron, ugnen etc. För att inte tala om telefonerna, nä dom nämner jag inte, det får räcka med allt annat.

Mycket av den tekniska utvecklingen är bra, men det mesta kommer att bli enklare. Tro mig. Nu ska jag börja lära mig Windows 8.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar