söndag 19 februari 2012

Dåligt med baskunskaper

På semestern blev det aktuellt igen, det där att vi människor i gemen har så dåliga kunskaper om sånt som man borde kunna. Jag brukar tycka ibland att jag (och framförallt andra...)  kan för lite om självklara saker.

Först pratade vi med några vänner om planeterna som lyste så klart  på nätterna där på Gran Canaria. Vi såg också en planet till som vi inte ser hemma i Sverige, det måste väl ha varit Venus. Den lyser starkare än Jupiter, vet jag, och den ser man inte normalt i hos oss mer än på morgonen ibland och sent på kvällen om jag fattat det rätt. Våra förfäder kunde allt om det här en gång, jag har inte ens vetat att det varit planeter det där som lyser så starkt innan man börjar se stjärnorna. Och många tror att Polstjärnan lyser extra starkt, men så är det ju inte alls. Baskunskaper, som jag inte lärde mig förrän på Pensionärsuniversitetet förra året, men jag kunde briljera med det där på semestern. För det där visste inte våra vänner heller. Margareta är bra på Jupiter, men Venus var hon lite mer osäker på, konstigt nog.

Sen var det det där med Tidvatten. Att det har med månen att göra är en sak, men nu har jag läst i Wikipedia och ser att det är ju massor av ytterligare fakta som man borde kunna mer om. Vi är ju visserligen inte så påverkade av tidvattnet i Silvköparen uppe vid stugan, men det här är ju ändå baskunskaper som man borde kunna mer om. Hur många vet förresten att det finns något som heter Tidjord också? Och barycentrum, centripetalacceleration etc. Baskunskaper jag ska lära mig mer om. Vissa dagar såg vi Teneriffa i horisonten, men dan därpå såg vi ingenting. Det var då vi blev nyfikna, och nu har jag läst på lite för att höja mina baskunskaper. Det hade väl med vattenmassorna att göra.

Och appen Google Sky har jag laddat in i mobilen. Självklart borde man kunna sånt här.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar