onsdag 29 februari 2012

Jobba till 75

Lite märklig start på den här debatten
För en gångs skull håller jag med moderaterna och Fredrik Reinfeldt. Vi behöver jobba allt längre. Men jag är förvånad på det sätt han tog upp det, osmart. Var propagandaminister Schlingmann på sportlov?

Det blir ju inte aktuellt för mig förstås, men nog skulle jag kunnat jobbat bra mycket längre än till mina 60 då jag stämplade ut. Men det funkar inte så i arbetslivet, i alla fall inte på de arbetsplatser jag känner till, att man är välkommen att vara kvar som arbetskraft i "teflonåldern", den ålder då det är lite svårare att få det man lär sig att fastna.

Då är det lättare att göra sig av med ballasten och satsa ungt, men det värsta är att så är det ju inte heller, ungdomarna är ju inte heller välkomna i arbetslivet, det är bara dom som redan är igång som ska jobba, och dom ska jobba desto mer. Och kommer dom att orka jobba till 75? Med det tempo som det verkar vara nu?

Men det var märkligt och lite dumt att börja med att prata om att jobba till 75. Då hade Stefan Löfvén en bättre syn på det här med att konstatera att vi behöver jobba fler timmar inte nödvändigtvis höja pensionsåldern. Jag tex skulle lätt kunna fortsatt att jobba (även idag vid 68 i stället för att sitta och skriva bloggar) medan andra kanske inte ens klarar sig till 60. Men då måste ju arbetslivet göras om rätt rejält så att inte folk över 45 ses som en belastning och så att man inte stressar och sliter ut sig så förskräckligt.

Nu blev jag nästan sugen att slå en signal till Arbetsförmedlingen. Jag skulle kunna börja som springpojke. Upp till 5 mil orkar jag springa, och jag skulle hinna bra långt till 75.      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar