onsdag 27 juni 2012

Automatväxlad bil

Ser inte så svårt ut, men vi var trötta!
Jag fick tillfälle idag att testa automatväxel igen, det var 15 år sen sist.

Förra gången stod vi uttröttade mitt i natten i Orlando och fick börja med att skrapa rutan på vår hyrbil, minusgrader i Florida! Flyget var rejält försenat och klockan var över ett på natten (alltså sex med vår tid) innan vi fick ut bilnycklarna.   

Så skulle vi leta oss ut på motorvägen och var väl lite för ivriga för vi kom totalt fel, vi körde runt flera timmar där i natten i Florida innan vi hittade hem till hotellet, men jag fick en bra träning att köra automatväxlat.

Toyota Avensis Wagon - Front Angle, 2007, 1024x768, 8 of 49
Riktigt bra bil
Sen har det inte blivit av att köra automatväxlat förrän idag då jag fick låna Anders Toyota Avensis för en tur till Sala och tillbaka. Man blir lite stressad och nervös först, speciellt om man är övervakad av bilägaren, men det var i alla fall lite lugnare än förra gången så jag kom igång rätt bra. Och det är ju så himla enkelt, det tar inte många minuter att komma in i det här med automat.

Hade jag råd, men det kommer jag nog aldrig att få med dagens pensionärsskatt, så skulle det allt bli en automat om jag någon fler gång byter bil. Lite märkligt är det att vi i Europa så envist håller fast vid manuell växling. Provturen i dag gav mersmak, det blir väl till att kolla bilannonser efter automater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar