lördag 9 juni 2012

Västmanlänningar miljöbovar?

Ja, det gäller inte mig i så fall.

Jämnt och fint blev det
Men dom andra reser visst för mycket, köper för mycket grejor och äter för ofta mat som tar för mycket på miljön. Dom påstod det härom veckan på Tvärsnytt, men jag minns inte om vi var i allra värsta toppen i Sverige eller om vi bara låg högt upp.

OK, jag köper väl också en del onödiga prylar och reser en del också. I förra veckan var jag t.ex. i Stockholm och några dar senare i Uppsala också. Men när jag igår klippte häcken, björk och häggmispel, gjorde jag det med en sekatör! Häcksax är en trädgårdsmaskin jag avstått från.

Inte heller har jag en röjsåg, men en sån kanske man kunde hyra en helg för att snygga till längs med ån. Så får det bli, ju färre grejer man har desto färre saker har man som kan gå sönder och desto snällare är man mot miljön.

Billigare blir det också att nån gång hyra den där prylen man saknar, men häcken fortsätter jag att klippa för hand med sekatör.     


2 kommentarer:

  1. Jag klippte häcken förhand i 12 år men nu har jag övergått till maskin. Något jag verkligen inte ångrar både jag mår bättre och resultatet blir 10 gånger bättre.
    Vårt hus är fullt med onödiga maskiner och maniker men häcksaxen är inte den första jag skulle vilja vara utan.
    Våran 14 år gamla el-gräsklippare (det var en av de billigaste när jag köpte dem) vägrar gå sönder trots att jag skulle vilja köpa en ny, men jag kan ju inte slänga något som fungerar...
    /CJ

    SvaraRadera
  2. Det är klart att det bestämmer man ju själv, men jag är så fin på handen att det blir en så personlig touch med sekatörklippningen. Nästa klippning brukar bli i augusti nån gång.

    SvaraRadera