onsdag 13 juni 2012

Veden är huggen

Veden ska vara huggen innan midsommar har jag hört, det klarade jag med råge.

Nästan hela vintern klar
Mest skräpved, men det brinner ju det också. Det är bara ved som kommer härifrån tomten, men kommer den att räcka i vinter? Ja, det är nog 75% av det vi behöver i alla fall, bra nog. Och lite ved blev över sen förra vintern som var så mild.

Man får se vilken vinter det blir i år och komplettera lite under senvintern med några vedsäckar från affärn om det skulle behövas. Eller ska jag ta ner några alar till? Granen är jag sugen på, men den får nog stå ett tag till. Bra skydd för småfåglarna.

Men "onödiga prylar" skrev jag om häromdan, och en pryl vi inte har än kommer nog att stå på "Att Köpa"-listan snart, jag behöver nog en vedklyv.

Det är visserligen bra motion att hugga ved och slå med släggan för att få isär dom största klabbarna, men det tar på ryggen. Några år till får yxan gå varm, sen får jag se.  Eller så börjar jag köpa hem färdighuggen ved nästa vinter.      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar