fredag 28 juni 2013

Årets modernaste pensionär

Berthel Nordström
Berthel Nordström, snart 92, var en värdig vinnare, 23 år äldre än jag! Det första man tänker är tänk om man kan vara så där redig i ord och tanke om 23 år, och fortfarande så pigg på att prova nya tekniker.

För 23 år sen, 1990 fanns inte Internet eller mobiler åtminstone inte som nu. Hur det ser ut 23 år in i framtiden kan man ju spekulera över, men ett och annat har nog hänt tills dess, jag försöker hänga med och satsar på den där fina titeln 2036 i stället.

Det är .SE som ligger bakom den här utnämningen där Digidel är en kampanj för att att öka Internetanvändningen, framför allt bland oss äldre där fortfarande 800.000 över 65 inte använder Internet. Att jag inte vann titeln gör inte så mycket, men det var fina priser där det bästa var en summa pengar att använda för att ta med sina vänner på datakurser hos vilket studieförbund som helst, det skulle jag gärna velat ha vunnit, det är mycket jag skulle vilja lära mig. Sen var ett pris att gratis öppna en e-handel hos Snowflake, det skulle också varit kul. "Vad ska du sälja i din e-handel?"  frågade Kjell Eriksson. "Jag ska sälja idéer till regeringen" sa Berthel. "Sälja idéen till dom att det inte blir fler jobb bara för att vi pensionärer får betala högre skatt!" Så nu kommer den orättvisan att bli utagerad.  

Berthels paradgren är annars QR-koder. Det är nog på sin plats att CoachWidmark förklarar lite på Facebook-sidan för Sociala Medier. Ja, nu hör ju inte QR hemma där precis, men jag kör lite info där ändå så "Gilla" gärna så hänger vi med tillsammans.

Berthel var väldigt verbal, och när han talade sig varm om sin mobil blev jag väldigt glad, han hade några formuleringar som jag ska använda om jag kommer att ha fler kurser. Vid snart 92 såg han sin mobil som en slags Aladdins lampa som berikade hans liv, väldigt fint sagt. Berthel kommer in 9 minuter och 30 sekunder in i sändningen så det går ju att hoppa fram men hela sändningen finns på länken  HÄR.      

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar