torsdag 6 juni 2013

Nationaldagen blev arbetsdag

Diskborste är bäst
Vi skulle väl varit nere på stan idag för att fira nationaldagen och vifta med flaggor, men vi blev kvar på Stentorpet. Vädret var så fint och vi var arbetssugna.

In action
Svenska färger, vad är det? Lika mycket som gult och blått är det väl rött och vitt. Åtminstone ute på vischan är väl närmare 90 % av alla hus röda med vita knutar, och på vår gård är det 100%, alla fem husen är röd/vita. Men på sista tiden har det väl mer varit röd/grått, knutar och vindskivor har blivit allt smutsigare. Det var länge sen vi tvättade vindskivor och knutbräder, så det fick bli nationaldagens första jobb. Med ett specialhjälpmedel.

Rätt kämpigt i solen, men jag var insmord med solkräm och stackars sädesärlorna som bor under taknocken var irriterade. Det gick bra att få det gråa vitt igen, men jag orkade bara med en stuga för det tog nästan hela dagen bara det. Men vi behöver nog inte måla om så mycket, det räckte med att tvätta. Det borde man nog göra oftare.

Madrasser ska luftas
Och mens jag roade mig med hustvätt roade sig Margareta med husstädning i några av de andra husen. Det gick bra det också fast det var så varmt. Man kan ju inte bara sola och lata sig fast det är nationaldag.

Och så fick jag lön för mödan. Som sista jobb (ja de var lite annat smått och gott också mellan varven) men som sista jobb för dagen ansade jag vasskanten lite petnoga med sekatör! Så skönt att plaska runt i ån som nästan var uppe i 20 grader! En bra arbetsdag, och i morrn blir det nya tag, jag tror jag ställer väckarklockan så man kommer upp tidigt, det är skönast att jobba på förmiddan.

Dagens bästa jobb!
             

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar