fredag 31 augusti 2012

Barnbarnens yrkesval

Kan inte klaga på lönen
Vi pratade om det i helgen med ett par av våra barnbarn, vad hade dom tänkt sig för utbildning och vilken yrkeskarriär siktade dom på?

Fotbollsproffs lockar förstås så polis i London som var det tidigare önskejobbet kanske inte är riktigt aktuellt längre. Ingenjör var visst på tal, men det finns ju roligare jobb att tänka sig. Och roligare utbildningar. Skådespelare eller popstjärna?


Framtidsjobb?
Men får morfar/farfar komma med ett bra förslag så är det mer jordnära yrken, och som klanens ålderman borde jag väl ha lite inflytande. Tre yrken kommer jag att tänka på med lysande framtidsutsikter, och att vi skulle kunna ha lite nytta av det här på Stentorpet är bara en tillfällighet.

Elektriker och rörmokare är det första jag tänker på (jag fuskade i båda yrkena i går utan framgång) och så skulle det vara fint med ett barnbarn som bilmekaniker eller bara allmänt tekniskt intresserad. Det vore väl fint om det fanns den där kunskapen i släkten, och jag vet att dom gärna skulle hjälpa oss och dom skulle bli grundligt belönade med en välfylld karamellpåse då och då, det tycker dom om allihopa.  

Men barnbarnens föräldrar är pärmbärare allihopa, ja det har ju Margareta och jag också varit, och traditionens makt är ju stor så jag vet inte vad jag kan hoppas på.       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar