fredag 10 juni 2011

Årensning

I Sven Delblancs Hedebyborna var årensningen en viktig social händelse varje sommar med mycket pilsner och mycket snack och ibland lite jobb också. 'Slit och släp' som dom sa i boken och TV-serien!

Här på Stentorpet är det också viktigt att rensa ån, men lite mer solitärt. Jag trodde att jag var helt ensam idag så att ingen såg....

Vid vår badbrygga är vattnet midjedjupt och väl det och tillräckligt bra botten för att det ska gå bra att bada. Och som vi har badat! Men en bit ner vid stenen och stora trädet är det ganska grunt där gruset som strömmen för med sig stannar, så jag blev avslöjad, men Margareta fick till en rätt snygg bild så jag tar med den ändå.


Badlagunen efter upprensning
Vassen brer ut sig så snabbt och nu var det nog flera år sen jag rensade bort vass. Det är bara änderna som gillar vassen som gör att dom kan kryssa förbi oss gömda i vassen där dom simmar i ån, men nu är det slut! Sala hade värmerekord i Mellansverige  idag också och jag behövde svalka mig och hoppade ner i ån med lie och kratta och fick bort massor av vass. Nu blir det trevligare inför badsäsongen framför allt när det blir invasion av barnbarn till den traditionsenliga Wild Kids-veckan då vi förstås bland mycket annat ska bada. Med badbyxor på när jag inte är ensam. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar