torsdag 13 september 2012

Svensk husmanskost

Svensk husmanskost, vad det nu är, är en del av svensk kultur och nåt vi borde vara stolta över och vårda. Säkert lite nedvärderat ibland, husmanskost från andra länder ska väl vara lite finare kan tänkas, men nu kör vi svenskt ett tag här hemma när råvarorna är så billiga.

Rotmos i måndags, gu' va' gott. Ska väl vara fläsklägg till det, men det blev fläskkorv. Mättande, gott, prisvärt. Kålroten kostade 3.90 kilot!

Margaretas goda strömming
Spagetti carbonara i tisdags får passera som "nästan svensk husmanskost", men gårdagens panerade strömming med rårörda lingon och potatismos är väl solklart på listan. Normalt skulle det väl stå ett recept här, men Margareta lagade till det på fri hand, så jag kan inte bidra med några tips. Men gott var det. De rensade filéerna inköpta på Coop Konsum för c:a 45 kr kilot, det kanske går att få billigare på annat håll.

Och i kväll har jag lovat fixa fläskpannkaka, solklar husmanskost. Jag kanske kör med det här receptet.

Pappa Sven var suverän på kåldolmar 
Kåldolmar var min pappas specialitet, och han kom ofta hem till oss med en laddning, skulle mina barn uppskatta om jag kom över med hemgjorda dolmar? Vitkålen ligger också på 3.90 kilot. Men svenskt? Jodå, det ska ju komma från Turkiet och Anders bjuder ofta på härliga dolmar han lärde sig i Iran så det finns väl i andra länder också. Internationellt kanske men också i högsta grad svenskt, tycker jag.

Kalops är väl gott, det tycker jag är klart svenskt även om det smakade nästan likadant på uteserveringen under platanen i Avignon i Provence. Det är nog dom som har tagit efter oss.

Dillkött, stekt salt sill, kålpudding, ärtsoppa, pepparrotskött, kokt torsk med äggsås..... Nä nu klarar jag inte mer!

  

1 kommentar:

  1. Vi åt raggmunk i veckan, med lingon från Älgudden. Också fint. Rättelse, dolmarna med syrad vitkål är från Balkan, sarma tror jag de kallas.

    SvaraRadera