onsdag 23 februari 2011

Android 2.1

Min mobil, som jag fick för en månad sen är uppdaterad från Android 1.6 till 2.1

Igår när jag kopplade in mobilen på datorn tyckte datorn att jag skulle uppdatera mobilen till Android 2.1 och man vill ju ha det senaste så jag körde igång direkt och tänkte följa anvisningarna 100%-igt. Det brukar jag inte alltid göra, men nu skulle jag göra det.

Det var väldigt viktigt att backa upp program, telefonlistor och sånt, och det stod att det var väldigt viktigt att börja med att installera senaste backupprogrammet, men det "sket sig" direkt   med en felkod som inte sa mig ett dugg. Så jag chansade med att programmet som redan fanns i mobilen var tillräckligt bra och nöjde mig med det.

Sen följde jag helt alla instruktioner, även några som verkade onödiga och ologiska, men jag gjorde precis som dom tänkt, och då blev det också precis rätt, men jag tycker nog att det här med tiden måste göras enklare. Det ska väl inte behövas mer än en fråga, "Vill du uppdatera? Ja eller Nej" . Så är det lite tokigt också att man måste plocka om alla ikoner igen som man med stort besvär lagt så fint tillrätta.


Och det var också lite dumt att jag skulle behöva uppdatera till en ny version redan efter några veckor, jag såg nånstans att Android 2.1 fanns tillgängligt redan i oktober men levererades alltså med 1.6 i februari. Men för all del, nu har jag fått prova så jag vet hur man gör. Om nån skulle fråga.

Och var det värt besväret? Jag har inte läst på så jag vet inte vilka de största fördelarna är, men en så enkel sak som när man startar mobilen var ändrad till det bättre och jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker batteriet håller lite längre. Så förutsätter jag att det är många andra förbättringar också, men det får jag väl lära mig senare.

Så ser jag nu att Android 2.3 är på gång - är det bara för nya mobiler eller kommer det även till min? Blir min nya mobil gammalmodig redan efter någon månad? Det är tufft att hänga med om man vill ha det senaste.  

        

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar