söndag 20 februari 2011

Var är småfåglarna?

Vintern har nog varit för hård för mina småfåglar, jag har matat dom för dåligt.

Så nog är det delvis mitt fel, men jag har inte varit här i Stentorpet lika mycket som förra året, och kylan har varit så hård ända sen mitten av november. Jag borde tagit mig hit lite oftare och fyllt på med jordnötter och solrosfrön.

Förr om åren kryllade det av fåglar här, men nu ser jag bara några enstaka. Var är hackspetten? Och nötskrikorna? Blåmesarna? Domherrarna? Nu ser jag bara några talgoxar och nötväckor. Och det är mitt fel!

Men mössen mår bra i år. Dels har dom haft varmt och skönt därnere under snön, och så har dom haft etra gott om mat i år, min plastlåda med fågelfrö var tom häromdan. Dom små mössen hade lyckats gnaga sig igenom den hårda plasten underifrån, och sen hade dom julafton flera veckar när vi var borta härifrån med gott om solrosfrön. Stackars fåglarna blev utan medan mössen åt upp deras mat.

Gjort är gjort, inget att gråta över men nu ska jag se till att det inte fattas mat till småfåglarna mer den här vintern. Jag måste rädda dom som klarat vintern så här långt.
            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar