fredag 11 februari 2011

Kan egyptierna kan väl jag

Det är lite imponerande hur man använt sociala medier i frihetskampen i Tunisien och Egypten.

Facebook, Twitter och mobiler har ju visat sig livsfarliga för diktatorerna även om gubben Mubarak fortfarande klamrar sig kvar ett tag till. Och i går kväll satt jag och kollade direktsändningar från Tahrirtorget som folk gör med sina mobiltelefoner och Bambuser. Det var jag också tvungen att testa.

Bambuser är visst ett svenskt företag som har den här tjänsten som dom använder i Egypten också, det var lätt att komma igång. Och det fanns förstås en App till mobilen.

Nu har jag haft min första direktsändning till världen med rubriken Good Morning! Jag hade elva tittare redan på första sändningen, undrar vad dom tyckte om mitt skrynkliga och skäggiga morgonansikte. Vore nog bra att ordna en sminkstudio här hemma om jag ska fortsätta så här. Eller så får Margareta ta hand om morgonsändningarna.

Mina sändningar kommer nu att finnas tillgängliga på min bildblogg, var det nån som som sa "sånt där som ungdomar håller på med". Jojo ungdomar, egyptier men även herr Widmark.

Kul var det, och mycket att lära sig. Eller kan man sända direkt över Youtube för att nå en större publik? Jag känner genast pulsarna bränna och anar feta filmkontrakt. Hybris?      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar