tisdag 6 september 2011

Endast för pensionärer

Trogen mitt pensionärstema måste jag ju kommentera senaste dagarnas nyheter om höstbudgeten som presenteras nästa vecka. Jag hade hoppats att dom skulle göra på annat sätt. Och kanske ryktena är fel.

Jag har ju inte haft något vidare flyt efter pensioneringen.

Aldrig nånsin har väl pensionärer beskattas extra hårt, och det förekommer inte i något annat civiliserat land sägs det, men så vann alliansen valet 2006 och slog till. Skatten skulle sänkas för att folk skulle få det bättre, men inte för oss pensionärer, Pensionärsskatten var född.

Och aldrig nånsin  har väl pensionen i Sverige tidigare sänkts. Med 7,5 % under två år men ska öka några procent nästa år och då skulle också skatteskillnaden minska en aning, men nu har vi fått veta hur det blir: 2013 eller 2014 kan skillnaden eventuellt minska något, dvs om det blir två torsdagar i samma vecka, ungefär. Det här var en väldigt dum skatt. Hur tänkte alliansen (moderaternas politik tror jag) när dom delade upp folk på det här sättet? KD försökte ändra på det här, men det gick åt pipan. Och oppositionen vill göra på annat sätt.  Jag betalar c:a 14% extra skatt på min pension, vad är det för logik med det?  

2006 började jobbskatteavdraget/pensionärsskatten öka skillnaderna, 2009 började pensionen att sänkas.

När kommer pensionen att komma tillbaka till 2009 års nivå? Inom 5 år? Eller tar det längre tid? Eller nånsin? När kommer pensionärsskatten vara borta? Kommer det nånsin att hända? 

Men det fanns pengar till restaurangmomsen, det känns lite märkligt. Nä, jag hade inget vidare flyt med min pensionering. Höstbudget kommer nästa vecka. 
      

2 kommentarer:

  1. Intressant. Har aldrig orkat sätta mig in i detta men en kort fråga: Hur förklarar (rättfärdigar) man beskattningen av pensionärer? Är de dyrare i drift än andra grupper? Tycker nog en hårdare beskattning av småbarnsfamiljer skulle vara mer rättvist om man ser till vilken belastning de är för statskassan...

    SvaraRadera
  2. Det förklarar man inte, "Pensionärsskatten finns inte" säger en del tom. Ärligare att säga att vi kostar extra och att man måste ta ut en extraskatt och i så fall se till att det kommer oss gamlingar till godo. Då skulle jag acceptera och knipa näbb.

    SvaraRadera