måndag 19 september 2011

Långhelg i Stockholm med SL

Visst finns det en del plus med Stockholm, det får jag väl erkänna efter en långhelg där. Det finns en hel del att göra, men nån riktig Stockholmare skulle jag aldrig kunna bli.

Det finns väl förresten inte så många riktiga såna heller, de flesta är väl inflyttade lantisar. Men en sak har alla Stockholmare gemensamt, dom klagar på SL, och det skulle jag ha svårt med. För jag som bara hälsar på i Stockholm nån dag i veckan och som nu över helgen är riktigt imponerad över SL. Kollektivtrafiken måste väl vara ett av det allra bästa med att bo i Stockholm.

På väg till Tom Tits i Södertälje
På fredan åkte vi 3 timmar med buss, pendel och tunnelbana och lika mycket på lördan. Massor av byten men knappast några väntetider nånstans. "Släpade" med ungar och ryggsäckar och allt fungerade till 100%. Som längst kanske vi väntade 7 minuter vid nåt byte. Otroligt. Det här är ju miltals ifrån hur det fungerar på vischan.

Vi använde oss förstås av Reseplaneraren och fick exakta tider och info om vid vilken hållplats vi skulle gå av och på, suveränt bra funktion.

Och rätt billigt. Speciellt nu förstås när vi kunde låna varsitt 30-dagarskort så det blev gratis.... fint att dom korten inte är personliga. Men rätt överkomligt annars också med bra rabatter för unga och äldre. Resan från Sollentuna till Södertälje skulle kostat 27,50 för mig med min rabattremsa. Ett bra pris tycker jag.

Jorå, klart jag vet att tågen står still ibland och att dom inte hinner få fram ersättningsbussar snabbt nog och att det är rejält trångt på tågen i morronrusningen. Missar man då mötet på jobbet eller kommer försent att hämta på dagis så har man väl rätt att bli sur. Men är det nåt som skulle förena Stockholmarna är det väl i så fall kravet att satsa ännu mer på utbyggnad och underhåll av deras kollektivtrafik.

Nu har jag väl stuckit ut hakan lite väl långt i nåt jag inte borde ha nån åsikt om, men jag säger ändå "Tack, SL" för att det fungerar så bra när jag åker med SL. Jag återkommer med klagomålen en annan gång.    
   
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar