måndag 17 september 2012

Filmen om Palme


Vi såg den igår och den var verkligen bra, och jag hade bara hört positiva omdömen om den så jag hade höga förväntningar. Inget smörigt idolporträtt, men en historielektion över en spännande tid. Alla borde se den här filmen.

Slutorden i filmen kom från Palme själv och  var riktigt starka. Ja den allra sista meningen satte sig djupt i huvudet på mig och på alla andra också i salongen. Alla satt tysta kvar i salongen och läste eftertexterna, det har jag bara varit med om två gånger tidigare. Första gången på Schindlers list när man också blev så där tagen och berörd, och på The Simpsons Movie satt åtminstone jag kvar, det kunde man ju räkna ut den gången att det skulle bli en liten lustighet när alla trodde filmen var slut.

Men på filmen om Palme var alla tysta och tagna och satt kvar utan att vänta på en lustighet. Filmen må väl vara lättast att se för oss som har personliga minnen av den tiden, men även de som är födda på 80-talet och därefter måste tycka att det här är en spännande film. Vad hade hänt i världen om Palme fått fortsätta leva, det är en fråga att fundera över, han hade ju den dimensionen att han gjorde skillnad. Det vet inte alla dagens unga. "Han är väl känd bara för att han blev skjuten" hörde jag en gång.

Kan tänkas att jag ser filmen en gång till nästan bara för slutorden, men åtminstone kommer jag att följa TV-versionen som visas framåt vintern. 



  

2 kommentarer:

  1. Får man passa på att rekommendera ett slags soundtrack till tiden kring skotten på sveavägen och vakuumet som följde därefter:

    Under sommarturnén 2005 valde Ulf Lundell att framföra den så sällan spelade sången "Vänd dej inte om", (finns på spotify) från samlings cd:n Slutna rum 75-95, under konserterna. Sången, vars titel anspelar på den grekiska myten om Orfeus och Eurydike, bröt av mot det annars så publiktillvända låtmaterialet och gav en märklig nerv åt konserten. När jag hörde Ulf Lundell sjunga texten ifrån scenen så var det som att färdas tjugo år tillbaks i tiden och jag upptäckte hur sången expanderat innehållsmässigt sedan den skrevs i mitten av 80-talet och fått ett såväl dokumentärt som ett närmast profetiskt drag över sig. Det är en sång som beskriver det själsliga tillståndet efter skilsmässan mellan sångaren och hans första hustru; de avklingande känslorna som inte helt vill försvinna men som heller inte betyder så mycket längre. Trots att en tredje person finns närvarande i dialogen får man ingen känsla av triangeldrama. Lundell uttrycker snarare en resignerad smärta och en känsla av desillusion och tomhet och att ingenting egentligen betyder så mycket längre. Beskrivningen av att stå utanför den sociala gemenskapen och att ha tappat fotfästet är konstaterande. Genom att placera personerna i det nationella trauma som mordet på Olof Palme innebar så får sången även samhälleliga och politiska dimensioner. Skotten från Sveavägen ekar genom hela sången och det finns en närmast Beckettsk atmosfär av ödslighet i sången. (Lundell refererar för övrigt till ett Samuel Beckett-drama i sången) Vad vi får beskrivet för oss är inte bara skilsmässan ifrån en kvinna utan ifrån en hel tidsepok.
    Under sommarturnén 2005 när jag hörde "Vänd dej inte om" blev det uppenbart hur politiskt laddad sången fortfarande är, hur väl den fångar in den stämning som rådde i samhället från mitten av 80-talet (förvirringen efter mordet på Olof Palme, starten på socialdemokratins kris och desillusionen hos den generation vars politiska medvetenhet formades av det radikala 60-talet) och hur den samtidigt på ett närmast profetiskt sätt i dialogen pekar ut den riktning som svensk politik sedan kom att ta. Som om Ulf Lundell redan då när sången skrevs, 1986, på ett intuitivt sätt anade hur Sverige skulle förändras och komma att se ut idag. Plötsligt förändrades den där dialogen i sången - som jag tidigare tolkat som efterdyningarna av ett relationsdrama mellan sångaren och hans första fru - till ett samtal, en dialog som rör sig mellan det personliga och det politiska, det genomtänkta och det undermedvetna, det enskilda och det kollektiva. Det slog mig plötsligt att någon eller några av de personer som förekommer i den där märkliga dialogen kan vara metaforer eller representanter för den politiska högervänsterskalan och att dialogen kan tolkas såväl bokstavligt som symboliskt.
    Så när Lundell ställde frågan "Vart tog du vägen sen?" ifrån scenen så undrade jag naturligtvis till vem den frågan är riktad. Är frågan ställd till den f.d. hustrun eller inåt i självrannsakan? Eller är det kanske en uppfodrande fråga till socialdemokratin, till det svenska folket?

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Jag har både läst och lyssnat på Lundell

    SvaraRadera