söndag 4 november 2012

My Squeezebox

Jag blir så glad när jag lyckas lösa ett problem. Som idag att jag kunde sätta på radion! Det kan inte vem som helst.

Vår Logitech Squeezebox har vi haft några år nu och jag gillar den skarpt. Och Margareta tycker ännu bättre om den, vi har den jämt på. Bra ljud.

På somrarna står den i Stentorpet och på vintern hemma i Västerås. Men så tystnade den häromdan, ingen kontakt med det trådlösa nätverket! Inte katastrof precis, men det blev väldigt tyst här hemma, och sen har jag hållit på och testa. Fram tills nu, nu flödar musiken igen.

Det är inte lätt nu för tiden, hur gör folk som inte har 40 års erfarenhet av datavärlden? Med handböckerna kvar i Sala var det bara att prova. Standard är ju att slå av och på strömmen några gånger. Kopplade bort den från routern och kopplade in den igen. Återställde till originalinställningen och konfigurerade allt på ny kula. Man blir ju både galen och frustrerad  hur jag än gjorde så lyste röda lampan. "Ingen kontakt med nätverket". Kopplade in den med Ethernetkabel men fungerade ändå inte. "Kan inte ansluta till mysqueezebox.com" (inte att förväxla med squeezebox.com) .

Men så nu på söndagskvällen när det blev tyst i huset efter att alla helggäster åkt hem la jag upp ett nytt konto på webben och lyckades registrera om radion till mitt nya konto och nu är den igång igen, men ska det va' på detta viset? Lite väl krångligt, men den åsikten har jag luftat många gånger förr här i bloggen. Jag är i alla fall glad att jag kunde sätta på vår Squeezebox, på en modern Internetradio är det inte bara att koppla in strömmen. Men varför började den krångla så här?  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar