lördag 3 november 2012

New York City Marathon inställt

Vilken otur, framför allt att stormen Sandy över huvud taget drabbade New York så hårt, men även att loppet blev inställt.

Jag följer alltid sändningen på Eurosport, det är så kul att återuppleva stämningen från året jag själv var med 2002, men iår får jag kolla DVD:n från det året i stället.

Rätt eller fel att ställa in? Antagligen rätt, speciellt om det har med resurser att göra. Och läser man om läget på södra Manhattan och på Staten Island så verkar det vara riktigt rejäla skador. Men så hör man andra som uttalar sig att det skulle vara fint att ha lite roligt att tänka på ett tag också, så inte vet jag vad som är rätt beslut. Men antagligen var det rätt att ställa in, möjligen borde man tagit det beslutet lite tidigare bara. 800 svenskar (tror jag) på plats blir utan lopp, men det planeras redan massor av alternativa lopp. En spontan mara i Central Park, i en grannstat finns en mara dit många söker sig, ett gäng ska springa från norra Manhattan mer mot Battery Park och sen upp mot Förenta Nationerna och samla in pengar som en gest. Med 47500 löpare på plats kommr det nog bli en hel del springande ändå fast loppet blev inställt!

Att sen Karibien blev ännu värre drabbat av Sandy är förstås sant, ännu fler omkom där och ännu fler lider av en humanitär katastrof där, men det förringar inte problemen i New Jersey och New York, och den här funderingen handlade mest om det inställda marathonloppet där.

Och en tanke slår en också vad fint det är med Facebook och Twitter i ett sånt här fall. Hur når man ut med information till 800 svenskar på ett 10-tal hotell och ett stort antal privatboende. Lappar på hotellen och informationsträffar i all ära, men man missar alltid nån. Men alla förstår ju att man kollar sin Facebook för rätt information. Där fick jag ett bra exempel som jag ska ta upp på kursen på tisdag!      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar