onsdag 21 april 2010

Bra bibliotekstjänster

Jag undrar om jag är för neggig mot reklam så att jag missat det här eller om biblioteken är för dåliga att informera.


För inte visste jag att dom har så många bra tjänster. Leta efter böcker på nätet  har jag förstås gjort, reserverat  och lånat om och så, men igår såg jag för första gången det där med e-böcker och e-ljudböcker. Och några bra databastjänster.


Så nu har jag laddat ner två e-böcker som jag håller på med så smått och en deckare som e-ljudbok som jag hunnit lyssna en timme på, 12 timmar kvar.


Det fungerar kanonbra, men har dom verkligen informerat om det här? Känner folk till det? Det kanske bara är jag som inte hänger med.


Det ser väl olika ut hos olika bibliotek, men på Västerås Biblioteks hemsida var det knepigt att hitta dom här tjänsterna. Och fast det fungerar så fint, tex att komma tillbaka till rätt ställe i ljudboken när man tagit en paus, så var det så svårt att hitta fram dit på websidorna, faktiskt riktigt dåligt programmerat. Man undrar om dom verkligen har haft användarpaneler när dom gjort hemsidan, eller om tjänsterna avsiktligt har gömts undan?

Hur som helst så ska jag använda det här och göra reklam för det på mina datakurser, för det var fina tjänster för dom som väl hittar dom!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar