tisdag 6 april 2010

Hjärngymnastik

Medan påsklovsbarna kämpade sig svettiga i Busborgen kämpade jag med hjärngymnastik. Det gick inte så bra.

Jag hittade en bunt Illustrerad Vetenskap och avverkade en massa nummer och försökte knäcka deras tankenötter.En och annan var väldigt enkel (allt är enkelt när man kan), men de flesta var riktigt svåra.

Några begrep jag inte ens när jag kollade lösningen och en hade jag en mycket bättre lösning på än vad dom hade tänkt i tidningen. Och en blev vi lite lurade på båda jag och Casper. Vi var båda lika säkra på att vi hade rätt, men får erkänna att vi tänkte fel. Den som löser det här ska få ett fint pris eller åtminstone ett hedersomnämnande på alla mina kanaler: bloggar, twittrar, Facebook etc. Kanske tom på Pensionätet:

Du har 10 kulor, 5 vita och 5 svarta. Ligger slumpvis blandade i 2 påsar, 5 i varje. Hur stor är sannoliken att dra minst en vit kula om du tar en kula från vardera påse. Otroligt nog hade både Casper och jag fel.

Men det är 100% chans att ha kul i Busborgen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar