torsdag 12 augusti 2010

Kvalitetsproblem

Mycket man köper nu har sämre och sämre kvalitet varje gång man köper nytt.  Det ska vara billigt men vinsten ska vara högre och högre. Det går inte ihop.

Tex senaste gräsklipparen, Partner P56-675SMDW, som jag köpte för 2-3 år sen. Inte alltför billig, 3500 tror jag, men nu är drivningen redan slut. Jag kollade felet igår.

Vi har rätt stor gräsmatta med några småbackar och diken, och klipparen kanske hade hållt några år till på en liten platt radhustomt. Men för oss var drivkuggarna i hjulen helt nerslitna på den här korta tiden . Kuggar av plast, hur kan man tillverka nåt sånt!. Nu finns ingenting kvar! Genialt med ett material som håller precis garantitiden ut.

Vad skulle det kostat det med bättre kuggar? 50-100 kr till?. Och skyddsplåten runt knivarna är hur vek som helst, den får jag banka på med hammaren stup i ett. Och det är väl en massa annat också som är vekt, sånt som kan ta slut när som helst. Inte ser man det i affären när man handlar.

Min bror köpte en sån där som kan gå i arv i släkten samtidigt som jag köpte min. Jag ska kolla hur sliten hans är - den var väl dubbelt så dyr som min, och det var nog en sån jag också skulle ha köpt.      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar