söndag 8 augusti 2010

Semestern är slut

Ja inte för mig, jag har inte haft nån semester på sex år så jag har glömt hur det känns. De flesta våndas rätt rejält, men snart är det grå vardag igen och allt rullar på.

Och lagom till att semestern är slut för de flesta så har Roland Paulsen varit intervjuad på TV och i tidningar. Intressant. Vi maskar på jobbet, jobbar med onödiga saker, ja en del jobb är direkt skadliga. Uppbyggande läsning för arbetsmoralen nu när man är tillbaka på jobbet?

De flesta intellektuella jobb är rätt onödiga, och hans eget jobb är också rätt onödigt tycker han. Och nog håller jag med, det var bra mycket onödiga jobb jag gjorde i arbetslivet. Framför allt de ändlösa urtråkiga mötena där viktigpettrar som älskade sina röster pratade och pratade och pratade. Utan att ha något att komma med.

 " Nödvändiga, viktiga och producerande arbeten: läkare, sjuksköterska, gatsopare, lärare, lokförare."
" Skadliga arbeten: vapeningenjör, daytrader, legosoldat, skräpmatsdistributör, tobaksproducent."
" Ej skadliga men inte heller särskilt nödvändiga arbeten: reklammakare, telefonförsäljare, fastighetsmäklare, nagelskulptör, sociolog."

Bara som exempel enligt Roland. Inte så passande åsikter i arbetslinjens tidevarv? Och dom onödiga jobben har oftast högre lön än dom nödvändiga.

Och redan Gösta Ehrensvärd tyckte nåt liknade på 70-talet. En kvart i veckan borde räcka tyckte han. Det hade med jordens resurser att göra, så hans idéer kanske är gångbara fortfarande. Och en kvart i veckan behöver väl ingen våndas över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar