söndag 6 maj 2012

IKEA under lupp

Tidig söndagsmorgon. Folktomt.
IKEA och hr Kamprad har med rätta varit rätt granskade de senaste åren. Nazistsympatier, hemliga miljardfonder och tveksam personalpolitik bl.a. Och senast det där med ryska urskogar som blir till IKEA-möbler. Allt är inte bara fint, dom behöver allt granskas. Och jag har under några dar granskat deras datasystem. Inte helt godkänt det heller.

Det började i onsdags. Vi skulle köpa lite balkongtrall. Coop har en snyggare variant, men den är mer än dubbelt så dyr. Clas Ohlson har också en variant, men den ser lite tråkig ut, så vi bestämde oss för IKEA, men tyvärr där var trallen slut.

Inget att säga om det, "Dom tar slut hela tiden, men det kommer in nya hela tiden också" sa killen. Så vi kollade på nätet och beställde både SMS och mail för att få reda på när trallen fanns i affären igen. "På lördag" stod det på nätet, men vi kollade på nytt dan därpå: "På söndag" stod det nu och vi kollade på nytt efter ännu en dag: "På tisdag". Men det fanns i Uppsala så vi funderade på att ta en tur dit och köpa.

Hela högen gick åt idag.
Så kollade jag en gång till på lördagseftermiddan. Nu fanns det plötsligt en massa trall i Västerås (som skulle komma först på tisdag), men inte hade jag fått något SMS eller mail från IKEA. Och nu var det tomt i Uppsala.

På söndagsförmiddan tog jag så en tur in till Västerås och fick mina sju trallpaket och tur var väl det för jag ser nu på nätet att dom är slut igen.

Sens moralen är att IKEA:s leveransbesked på nätet inte är speciellt tillförlitliga och det där med SMS o mail kan man inte heller lita på. Men vi har fått vår balkongtrall och är rätt nöjda ändå. Och en femtilapp har hamnat på miljardkontot i Lichtenstein.          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar