fredag 4 maj 2012

Jag är fri, jag har sonat mitt gräsliga brott

Det var en vårdag 1975 som det hände. På stenplattorna längs med garageväggen. Snart 40 år sen men jag minns det än.

Hon kom vinglande där på gången, tjock och fet, och sneglade upp mot mig och tom sträckte upp vänster framben som om hon bad om hjälp. Skadad eller sjuk, men inte kunde jag ta hand om en sjuk humla så även om det bar mig emot så förkortade jag lidandet för henne, humledrottningen, med ett distinkt stöveltramp. Jag kan fortfarande höra det imaginära ropet från henne strax innan jag tryckte till med foten. En nödvändig åtgärd på en skadad humla var min ursäkt till barmhärtighetsmordet.

Och just när hon blivit mosad slog det mig att den här humlan bara var helt nymornad och hade hela sommaren på sig att föda massor av nya humlor, hon var inte alls skadad. Jag har haft dåligt samvete allt sen den dagen när jag ser en humla. Men idag har jag gottgjort dråpet, mordet hoppas jag.

På golvet i källartoaletten utanför tvättstugan kom det en ny humledrottning vinglade. Hon har väl övervintrat i värmen och vaknade nu idag just när jag hade tvättstugan. En annan person hade nog gjort som jag och trampat till, men jag tog henne försiktigt i handen och ledde ut henne på vår gård där hon vinglade vidare under några buskar. Nu kommer det att bli massor av nya humlor hemma på vår gård i stan, och jag har gjort en ny insats för humlesläktet. I Sala har vi ett humlebo och där hade vi sån otrolig tur i somras att vi fick se massor av nya humlor krypa upp och ta sin första flygtur. Ett par veckor höll det på så humlorna trivs nog i min omgivning trots min synd från anno dazumal.  Fin låt av Evert Taube
                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar