måndag 26 december 2011

FM Mattssons bevarade hemlighet

Vi fick övervåningen för oss själva hos Andreas och Elisabeth. Två rum är kvar att fixa, men  klädkamrarna och två rum är klara och badrummet blev klart redan i hostas. Nu var det första gången någon sov över däruppe, och det råkade bli vi två, Margareta och jag.

Det gick bra att bo där. Margareta fick ta sängen och jag fick en ovanligt skön luftmadrass. Dom har inte hunnit möblera än, men vi sov bra, och på annandagen tänkte jag ta mig en dusch. Det däremot gick inte så bra. Till badrumskranarna behöver man ofta en rejäl manual.

Hur många gånger har man inte haft problem på hotellet med fantasifulla anordningar i badrummet. En gång kunde jag inte tömma ut vattnet efter badet, en annan gång var det tvärtom, jag förstod inte hur man skulle aktivera den väl dolda proppen i badkaret. Hur ska man reglera värmen, ändra så att vattnet strilar i duschen mm mm? Det verkar vara en sport att göra det så svårt som möjligt för gästerna.

Och nu hade jag problem här också, det var ju första gången jag använde det snygga badrummet på övervåningen. Lätt att få lagom varmt i tappkranen, men hur skulle man få upp vattnet till duschen? Man brukar trycka på nåt, eller dra, eller vrida. Vicka? Jag försökte allt men hittade inget. Absolut ingenting. Där hade ingenjörerna och formgivarna lyckats ovanligt bra. Så jag fick tvätta håret på knä i badkaret under den rinnande tappkranen. Nu har jag förstås kolllat så till nästa gång vet jag, men aldrig att jag avslöjar det här i bloggen, en så här smart lösning vill nog inte FM Mattsson att man sprider hur som helst till kreti och pleti.           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar