onsdag 7 december 2011

Nyinflyttad?

Jag gjorde en liten tavla igår på förmiddagspromenaden., men jag har lite svårt ibland att känna igen folk.

När vi kom ut på gården hälsade vi på grannen som höll på med sin källsortering och så travade vi iväg längs Cityringen. Så efter en stund när vi stannade och väntade på grön gubbe såg jag att grannen kommit ifatt oss och jag hälsade förstås igen. Och frågade honom om han var nyinflyttad till vårt hus.

"Ja, för 13 och ett halvt år sen", sa han. "Och jag är ordförande i ekonomiska föreningen." Sen vi gick tillsammans ett bra tag längs Cityringen och hade riktigt trevligt. Pratade om huset, om några grannar, om hyror mm och han berättade hur hyresförhandlingarna går. Nu ska jag inte glömma honom mer.

Men så dumt att man inte har mer koll på grannarna. Han bor visserligen ett par trapphus bort, och jag har ju lite svårt med ansikten men ändå. Det jag tänker på är att så fint om det finns en gemensam lokal i stora hus med nån liten aktivitet då och då, då skulle man kanske lära känna grannarna lite bättre. I alla fall lära sig känna igen varandra.

Nån sån lokal har vi inte här i huset och kommer inte att få heller, men det kanske är så i nybyggda hus. Borde vara det i alla fall. Ska jag kanske lägga upp en Facebook-grupp och se om det dyker upp några grannar där, då kan man lära känna varandra lite där i alla fall. Jo, så gör jag, men jag är realist, det blir nog inte så många.          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar