måndag 26 december 2011

Streptokocker som julklapp


Margareta har gått med halsont i ett par veckor, men  jag fick första känningen på julaftonens morgon. Det gjorde riktigt ont speciellt när jag skulle svälja.

Det här är inget jag är drabbad av speciellt ofta, lite ont i halsen ibland vid en förkylning förstås, men det här var något annat. Nu har jag läst på lite och i Vårdguiden står det att det här är en bakterie som sprids lättast inomhus och i barngrupper. Det har gått lite halsont ett tag i släkten och även några bekanta har haft streptokocker senast tiden, och fast man är noga att tvätta händerna och sånt är det ju omöjligt att undvika all smitta. Den ser ut som en lite blomma, visst är den snygg,  men den är inge vidare att få när man tänkt äta en massa julmat.


Ja, det kan ju också vara jag själv som har haft bakterierna latent och sen spridit smittan bland vänner och bekanta, men hur det än är så har det gjort riktigt ont i halsen nu i julhelgen. På julafton gick det rätt OK att äta, men natten mot juldagen var riktigt jobbig med en hals som gjorde riktigt riktigt ont när jag behövde svälja. Jag sov inge vidare den natten. Så står det att man ofta har hög feber men det hade inte jag. Ingenting, så jag kanske ändå fick en lindrig variant. 

Jag har kört med Ipren, så mycket man får ta - tre tabletter/dag. För att ta bort värken så man kan äta lite grann i alla fall. Inte förvinner värken helt, men den blir bra mycket mindre och idag på annandagskvällen känns det rätt OK. Inte kan jag väl behöva penicillin? Nu räknar jag med att allt är helt borta inom 2-3 dagar utan något annat än Ipren och då blev det inte så farligt. Margareta är helt OK redan idag. Hon har haft mindre ont än jag men det har varit långdraget, jag hade rejält ont men det verkar gå fort över. Det är nästan så det är bättre än att gå och dras med det i veckor. Och båda blev vi av med det utan penicillin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar