fredag 23 december 2011

SMHI varnar: Farlig ishalka

Usch, det låter oroväckande. Speciellt i morgon och på måndag ska det visst bli halt. Just dom dagarna vi är ute och åker.

Men man kan ju inte bara sitta hemma fördenskull, och vi ska inte åka så långt, bara 7 mil till Uppsala. Vi behöver inte stressa. Vi kör lugnt.

I lördagskväll åkte vi hem från Stockholm i riktigt busväder, blåsigt och blötsnö, och för ovanlighetens skull så körde nästan alla väldigt försiktigt. Bilkön på motorvägen gick ibland bara i 50-60 och bara någon enstaka fartdåre körde om och sprutade ner vindrutan på oss andra så vi inte såg ett dugg ett tag. Men i stort  gick det lugnt i lördags och det ska det göra  i helgen också.

För säkerhets skull kollade jag bilen nere i garaget alldeles nu, drog åt hjulbultarna och fyllde på spolarvätska. Det har skrapat lite från ena framhjulet, kanske bromsen ligger på lite grann, men jag såg inget skumt. Bilen är nybesiktigad och nu har jag gjort det jag kan för en tryggare resa. Är det något skumt så får det vänta till nästa service om 8-900 mil. och i julhelgen kommer jag att köra lugnt, hoppas att alla andra gör det också.
      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar