tisdag 18 augusti 2009

Man lär sig nåt nytt varje dag


Idag lärde jag mig att multiplicera med två.

Taket på ett hus har normalt två sidor, en på vardera sidan om nocken. Om man t.ex. ska räkna ut hur mycket takplåt man behöver så räknar man ut en sida och multiplicerar med två så får man med hela taket.

Det hade jag missat idag så taket blev dubbelt så dyrt som jag tänkt när tjejen på byggmarknaden slog ut totalsumman. Men jag förstod nästan direkt mitt misstag, så det var bara att se så där coolt oberörd ut som Clintan kan se ut när han är riktigt illa ute. Jag erkänner aldrig mina misstag!

Kolla kvittot behöver jag däremot inte lära mig, det gör jag alltid, så väl hemma såg jag ett fel - mina 3-meters gavelplåtar var debiterade som 2-meters så det blev en hundring i rabatt. Men man vill ju inte klaga för mycket - det fick gå för den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar