fredag 14 augusti 2009

Min övervikt

BMI ska ju vara högst 25 har jag hört. Vikten delat med längden i kvadrat.

Och med det måttet är nog de flesta överviktiga, iallafall är jag det. Fast jag springer och tränar så mycket. Dagens värde är 26,13.

Så övervikten är inte alarmerande, och det är svårt att göra något åt den, svårt att komma ner till 25. Jag skulle behöva göra mig av med drygt 2 kilo, och den vikten var jag nere på i maj innan Stockholmsmaran. Men så har jag ätit så mycket god mat under sommaren och jag har nog varit lite lat i motionsspåret också, och det syns på vågen.

Men det finns andra mått också som är bra att hålla koll på - midjemåttet, underhudsfettet etc. Där har jag glömt vad som är bra värden, det ska jag kolla och mäta upp mig. Jag vill inte späka mig för att passa in i mallen, men det är himla skönt att inte ha dom där extra kilona och slippa hålla andan när man ska knyta skorna, så jag kommer nog att träna lite mer målmedvetet i höst.

Godkänt BMI sista oktober, det är en bra måsättning. Sen går det upp igen över julen förstås men det är en annan historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar