måndag 31 augusti 2009

Det går fort nu, med VDSL2 går det ännu fortare


Jag hänger inte med riktigt i datasnacket, i utvecklingen, det erkänner jag. Fast jag försöker.

Jag försöker också ha bra grejer för vårt TV - telefon - bredband. Och lika bra hemma i stan (Tele2) som i fritidshuset (Telia) = dubbla kostnaden, men det får det vara värt.

Båda fungerar bra och jag är nöjd med båda, men några skillnader:

Telia på kopparledningen är dyrast men känns modernast. Telia har bäst 'Mina Sidor'.
Tele2 på kabel-TV-kabeln har HDTV och snabbare bredband. Och det går snabbare att komma fram till deras Kundtjänst om man vill ringa.

IP-telefonen i fritidshuset har krånglat lite i sommar, verkar känsligt för åska. Hur IP-telefonen i stan klarat åskan vet jag inte, vi har inte varit hemma.

Men nu läser jag om VDSL2, "Kraftfullare Internet via dödförklarat nät" skriver Aftonbladet. 100 mbs i en gammal koppartråd från forntiden! Då kan vi få HDTV (onödigt - får inte kosta mycket extra) och säkert en massa nya (onödiga) tjänster, men det kommer jag nog att hänga med på, mest för skojs skull.

Jag som trodde vår gamla koppartråd snart var slut så att telebolagen ville plocka bort dom, men så verkar det alltså som dom fortfarande satsar utvecklingspengar på den! Märkligt. VDSL2 hade jag inte hört talas om, men det ska vi ha. Asap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar