torsdag 20 augusti 2009

Surströmmingspremiär idag

Och jag är lite sugen att lära mig äta surströmming, det verkar så macho.

Vi som inte är norrlänningar ska ju tycka illa om den här fisken, men så många älskar ju den, så det borde väl gå att lära sig att äta den här också. Och jag tycker ju om all annan fisk. Det vattnas i munnen när jag ser en sillburk och stekt salt sill är bland det bästa jag vet så varför inte prova surströmming.

Jag har bara provat det en gång, i 25-årsåldern, och då gjorde vi allt fel, det blev mest en ploj. Norrlänningen på jobbet hade skrutit över den här delikatessen så vi andra skulle visa att vi kunde vi också. Men norrlänningen lämnade sent walk over (han kanske inte vågade?). Och vi andra petade bara i oss några småbitar - nä, den gången räknas inte.

Man kanske ska köpa ut ett par burkar till helgen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar