tisdag 8 juni 2010

Första sommardeckaren på gång

I Norge åker man till sin hytte på påsken för att läsa deckare. I Sverige är det väl sommarn som är högsäsong.

För mig i alla fall, jag har en rejäl trave deckare i bokhyllan som jag ska roa mig med i hängmattan och solstolen i sommar mellan varven, livet går väl inte ut på att bara jobba?

Så kan jag ju ta med min bärbara PC ut också ibland och lyssna till några talböcker från biblioteket. 10-12 timmar tar en sån bok, och är vädret fint nog så kan jag nog sträcklyssna på några såna.

Förra sommaren  läste jag deckare så dom stod mig upp i halsen till slut, det erkänner jag, så för säkerhets skull har jag i år med mig några torra faktaböcker också, men mest blir det mord, otäcka intriger och våldsamheter som vanligt här på Stentorpet.

Lite märkligt är det att så många svenskar skriver deckare och att dom ständigt kan hitta på nya intriger. Komplicerade intriger är trendigt med en tre fyra parallella trådar som hänger ihop på nåt sätt, Spöken är också trendiga, att mordoffret lägger sig i, men ibland saknar jag dom där enkla med mysterier med stängda rum och sånt. Men det är klart, då kan man ju läsa en gammal Agatha Christie, men ärligt talat känns dom rätt mossiga nu. Som Morden i Midsomer, sänds dom i sommar igen så läser jag en bok i stället.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar