torsdag 10 juni 2010

Som ett brev på posten

Det låg ett brev från Transportstyrelsen på golvet när jag kom hem till lägenheten i dag. Jag som skrev om privatisering i går.

Bilbesiktningen ska ju också konkurrensutsättas, det visste jag förstås redan och fr.o.m. 1:a juli är det dags. Jag vet inte alla skäl till det, men jag tycker det är synd, det har ju fungerat så himla bra senaste åren. Man har fått en kallelse och en tid flera månader i förväg, och tiden har alltid hållits på sekunden. Och en hyfsad kostnad har det varit också. 300 har jag för mig.

Men nu med ökad konkurrens väntas priset att komma att stiga! Kan det vara möjligt? Tanken borde väl att det ska bli tvärtom med konkurrens?

I Finland som redan har konkurrens ligger priset på 900 kr och orsaken är visst att det blir så många besiktigare och med mindre beläggning för var och en blir det också dyrare. Spontant tycker jag det här verkar märkligt, och nu kan man förstås inte få en tid bokad automatiskt. Vilken ska man välja? Och är det bilverkstan som också besiktigar kan man känna sig lite skeptisk.

Hur som helst ska det bli intressant och se om det blir bra, men jag känner mig väldigt tveksam just nu.

2 kommentarer:

  1. Magnus Ehrenstråhle10 juni 2010 kl. 11:10

    Hej Örjan,
    Jag kan lugna dig. Bilprovningen kommer fortfarande att erbjuda en tid brevledes. Dessutom kommer det att krävas ett oberoende mellan besiktning och bilverkstad.
    Så hjätligt välkommen att vara kund hos Bilprovningen också i framtiden.

    SvaraRadera