fredag 13 december 2013

Bristande allmänbildning

Lite förvånad har jag märkt att inte alla känner till hur långt ett maraton är och hur och när det kom sig att det blev just 42195 meter långt. Inte heller är alla säkra på att Pheidippides sprang från Marathon till Aten och sen tuppade av just år 490 f.Kr! Skrämmande okunskap som kunde avläsas i Pisa-rapporten härom veckan. Vad gör Björklund?

En sån okunskap skulle jag inte erkänna offentligt, däremot kom jag på mig själv alldeles nyligen att jag också hade en lucka, typ liten: Jag var osäker på hur man ser att månen är ny eller i nedan. Inte heller Margareta hade tänkt på't! Är skäran till höger eller till vänster när den är ny? Jag som gick på astronomikurs för några år sen och lärde mig allt om nebulosor och svarta hål, kollade Jupiters månar i teleskop mm och så kunde jag inte ens det här, lite pinsamt. Det var nästan, men bara nästan, lika allvarligt som exemplet med marathon ovan och månen har jag ju tittat på i snart sjuttio år utan att reflektera över det här!

Inte hittade jag svaret på Wikipedia heller först när jag letade, men jag hade tur: Varje dag har man chansen att ladda ner en app till mobilen helt gratis och precis just den dagen då jag surfade efter svaret dök appen "Phases of the Moon" upp som en gratisapp! Ordinarie pris var 12,79 så jag laddade ner och tjänade en slant och på bilden till höger ser man hur månen ser ut just nu i kväll när jag skriver det här. Det blir fullmåne på tisdag, 17 december, läser jag vidare i appen som tydligt visar att när skäran är till höger är det nymåne. Det kommer jag aldrig att glömma.
London 1908 - 26 miles, 385 yards = 42195 meter

Lite pinsamt när man kommer på sig att man har sådan här luckor som man bara aldrig har tänkt på att lära sig. Och för dig som har en lucka om maraton: längden blev bestämd 1908 i London och förlängdes till en konstig längd bara för att kungliga läktaren skulle passeras. Hade dom haft republik hade en mara varit några meter kortare, och då hade nog Dorando Pietri klarat sig ända fram till mållinjen och vunnit. Nu blev han ju diskad! Så det kan det gå.

2 kommentarer:

  1. Ett bra kännetecken är att om månen ser ut som ett kommatecken är den kommande, dvs på väg mot fullmåne. Det fick jag lära mig i skolan ;)

    SvaraRadera
  2. Suveränt! Jag var väl sjuk den dan. Eller satt och sov längst bak

    SvaraRadera