tisdag 31 december 2013

Nu var det 2014

Massor av skribenter kommer väl att använda den där rubriken vid det här årsskiftet. Första delen i Romanen om Olof hette ju "Nu var det 1914" och det påminner mig nu om att det är dags att läsa om lite gamla böcker av Eyvind Johnson.

Bromsen - årets trista nyhet...
Men tillbaka till nutiden och en fundering hur det här året kommer att bli. Ekonomiskt knappast ett av det bättre. Bromsen slår till igen så nu är vi pensionärer tillbaka under 2009 års nivå igen. Och bromsen slår även till 2015 och 2016! Den ljusnande framtid är inte vår och hyran stiger. Så här är det att vara pensionär nu för tiden, man får glömma ekonomin och ta vara på det som är positivt i stället. Så nu lämnar vi det ekonomiska.

Är det nåt jag vill ändra på för 2014? Planer? Jo säkert, jag har några grejer i bakhuvudet, men några stora förändringar blir det nog inte i år. Vi bor bra och bilen rullar fortfarande. Vi tränar regelbundet och äter förståndigt. Läser mycket och går ofta på föreningsaktiviteter, vi har nåt inbokat nästan varje dag. Men det roliga med det här livet är att nåt nytt kan ramla på en när man minst anar det. Inte hade jag vid förra nyåret trott att jag skulle bli körsångare i år t.ex.  

2014 blir jag 70, knappast positivt, där hjälper inte bromsen utan åren rullar på. Men födelsedagskalaset är inställt, det firar jag med att defilera på Stockholms gator för att ta emot folkets jubel. Ett par hundra tusen åskådare brukar följa Stockholm Marathon så det får man väl anse är ett ståndsmässigt firande av det jubiléet.
 
Mycket jogging blir det i år, för jag hoppas verkligen att mitt deltagande i TCS New York City Marathon blir av i november. Jag står i startlistan, men man får vara ödmjuk i den här åldern - håller kroppen? Får man vara frisk?

Vad kan man mer hoppas på av 2014 då. En ny liten medlem i klanen beräknas ankomma samtidigt som sommaren är som vackrast. Och en fin sommar får man väl hoppas på i år också. I stugan har vi några projekt som vi borde ta tag i om lusten och orken faller på.

En röd liten Ferrari är jag sugen på så jag köper nog en trisslott nästa gång jag är på Konsum, sen tror jag att jag fått med de flesta av mina planer inför 2014.  Ja, fred på jorden och sånt också förstås....

            Gott Nytt År!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar